Franca in Java en Bali

Barong dans

Van de hele dagexcursie een halve dagexcursie gemaakt. Daar waren we het unaniem over eens. Wel naar de Barong dans, maar dan verder genieten van de zon, want die was er weer volop vandaag. Want dit is de laatste volledige dag op Bali. Morgenmiddag vertrekken we weer naar huis.

Dus in de bus, op weg naar de Barong dans voorstelling.

Barong is een typisch Balinese dans. Niemand weet wat Barong exact betekent. Het gaatwel altijd om de strijd tussen goed (door de Barong) en kwaad (door de Rangda). De dans is dan dan ook bedoeld om kwade machten te verdrijven.

Bij deze voorstelling is de Barong dans gecombineerd met een verhaallijn.
Het verhaal kregen we op papier, ik heb voor de weblog deze even van internet gehaald:

De Koningin moeder Dewi Kunti heeft besloten om een van haar zonen, in dit geval Sahadewa, aan Rangda te offeren. De Barong komt op de voet gevolgd door zijn vriend, de aap. Daarna verschijnen drie gemaskerde mannen, die wraak trachten te nemen op de Barong, die een kind van hen heeft gedood. In plaats van de Barong te doden is de neus van de mannen door de aap afgesneden. Daarna komen twee Legong danseressen op, die voor een paar minuten de Legong dans opvoeren.

Acte 1: Twee gebroeders, Punta en Wijil, verschijnen op het toneel. Ze zijn dienaren van Dewi Kunti. Ze vertellen het publiek, dat op deze dag Sahadewa, een van de vijf Pandawa prinsen, aan Rangda geofferd wordt. Dan horen ze een vreemd geluid, een angstwekkend geluid, dat niets goeds voorspeld. Nadat ze de verschrikkelijke verschijning van een heks gezien hebben, vragen ze vol angst de premier gauw te komen. De premier komt op en de drie mannen wachten op Dewi Kunti.

Acte 2: Dewi Kunti, de koningin-moeder, verschijnt op het toneel, gevolgd door Sahadewa. Dewa Kunti is zeer verdrietig dat ze haar zoon moet offeren. De heks verschijnt weer en maakt Dewi Kunti boos door haar te beheksen. Dewi Kunti beveelt de premier om Sahadewa naar de grot van Rangda te brengen. Ook de premier wordt door de heks boos gemaakt, hij brengt Sahadewa naar het bos waar de Rangda woont en bindt hem vast aan een boom.

Acte 3: God Siwa heeft medelijden met Shadewa en geeft hem onsterfelijkheid. Als de Rangda komt om hem te doden en op te eten, kan ze hem niet doden. Als zij tot beseft komt, dat ze hem niet doden kan, vraagt zij hem om haar te verlossen door haar vrijwillig te doden. Sahadewa vervult haar wens en doodt haar vrijwillig en zij stijgt naar de hemel.

Acte 4: Een van haar heks-studenten, Kalika, vraagt Sahadewa om haar ook vrijwillig te doden, zodat zij haar meesteres naar de hemel volgen kan. Maar Sahadewa weigert en vervolgens beginnen beiden te vechten. Kalika door haar magische kracht, verandert zich in een zwijn, vecht, verliest en loopt weg. Zij komt weer te voorschijn als een vogel, een kraai, vecht weer, verliest en loopt weer weg.

Sahadewa mediteert en wordt de Barong. De Rangda en de Barong zijn tezamen voor een poosje op het toneel en als Rangda het toneel verlaat komen de krisdancers op. Zij trachten de Rangda te doden en omdat zij dit kunnen doen, steken zij zichzelf met de kris.

Het was een hele mooie voorstelling, mooie dans, mooie kostuums, maskers en muziek. Er zat een ook groot gamelamorkest bij,

Om 11.30 uur waren we weer terug in het hotel. Eerst mijn koffer grotendeels ingepakt en de boeken die ik uit heb naar de mini-bibliotheek bij het zwembad gebracht.

Om 13.00 uur langs het strand naar het centrum gelopen. Heerlijk in het zonnetje.
Door weer een ander gedeelte van Kuta gelopen, ook hier weer veel winkeltjes.
Uiteindelijk toch nog wat gekocht: een rugzak, een nieuwe portemonee en nog een olifant.
Voor de tas moest ik nog even pinnen, als eerste wat werd gevraagd of je een donatie wilde doen voor de slachtoffers van de aardbeving in Sumatra. Dat heb ik maar meteen even gedaan.
Ik kwam even later mijn buurtjes Els en Charlotte tegen en samen zijn we naar het monument van de Balibom gelopen.

Mezelf nog even getracteerd op een aardbeien sorbet en eind van de middag weer teruggelopen naar het hotel.

Vanavond gaan we met een groep gezamelijk uit eten. Een deel heeft verlengd en blijft nog even. Maar een deel, waaronder ik, vliegen morgen weer naar huis. Om 13.00 uur worden we opgehaald en naar het vliegveld Densaper gebracht. Via Hong Kong dan door naar Amsterdam. Waar we maandagmorgen vroeg aankomen

Dit was dus het laatste bericht uit Indionesie. Er volgt er nog een laatste verslag, maar dan ben ik weer thuis bij de katten.