Franca in Java en Bali

tempel Pura Yamon Ayunn, het heilige Apenwoud en de zeetempel Tanah Lot

Vandaag weer een bewolkte dag. Vanmorgen vroeg zou het zelfs behoorlijk geregend hebben.
Ik heb daar niets van meegekregen, heb vanmorgen uitgeslapen.

Nog net op tijd voor het ontbijt en daarna wat aangerommeld in en om het hotel.

Om 14.30 uur naar de lobby voor de excursie naar de tempel Pura Yamon Ayunn in Mengwi, het heilige Apenwoud en de zeetempel Tanah Lot.

Als eerste dus onderweg naar de tempel Pura Yamon Ayunn in Mengwi. Een ritje van ongeveer drie kwartier. De Pura Yamon Ayunn was vroeger de staatstempel, en is nu de een na grootste tempel van Bali. Hij is gebouwd in de 17e eeuw en was vroeger de hoofdtempel van het koninkrijk Mengwi. De tempel is gesticht door de Gelgel Dynastie.

Daar aangekomen zagen we aan het eind van het pad de poort van de tempel. De tempel zelf is omgeven door een gracht. Wij mochten in het voorhof komen, het binnenhof mochten wij niet in. Dit is alleen toegankelijk voor de Balinezen. We konden om het binnenhof heen lopen en konden zo toch goed zien hoe de tempel er verder uitzag. Er waren velen meru's (torentjes) en paviljoens te zien. Deze tempel is toch weer heel anders dan die van gisteren.
Was erg leuk om dat te zien. Aan het eind van de wandeltocht begon het weer wat te regenen, dus snel de bus weer in.

Door naar het Alas Ketadon (het heilige Apenwoud). In dit bos leven veel apen, die we bij binnenkomst al meteen zagen. Het regende nog steeds, dus van de gids kregen we een paraplu mee. De route gevolgd door het bos en onderweg overal apen. Op de straat, in de tempeltjes en op de beelden. Overal zag je ze. In de bomen zaten ook vliegende honden.

Aan het eind van de route kon je ze van dichtbij bekijken en als je wilde mocht je er een vasthouden. Heb ik dus maar even gedaan, ze waren best zwaar, had ik niet verwacht. En natuurlijk meteen even ermee op de foto.

Het mooiste was vandaag voor het laatst bewaard. De zee tempel van Tanah Lot. Tanah betekent aarde en Lot betekent zee. Dit is typerend voor het Hindoeisme, daar gaat alles in tweeen. Er is goed en kwaad, rein en onrein, jongen en meisje...

De zeetempel wordt bij vloed in zijn geheel omringd door de zee, bij eb is hij verbonden met het land. De tempel is in de 16e eeuw gebouwd op verzoek vande Brahmaanse priester Nirartha.
De Tanah Lot is de grootste tempel van Bali en wordt gebruikt voor vele ceremonies. Bijvoorbeeld geboorte, trouwen en crematies.

De gids vertelde ook nog dat er elke 10 jaar hele grote ceremonies zijn. Daarbij worden dan ook dieren geofferd. Ook hier gold dat de tempel zelf alleen toegankelijk is voor Balinezen. Maar het was echt mooi om te zien hoe hij in de zee ligt. Normaal gesproken zouden we de zonsondergang bekijken bij Tanah Lot. Maar de zon was ver te zoeken, dus die helaas niet gezien. Gelukkig was het wel weer droog geworden.

In het donker weer teruggereden naar het hotel. Om 19.30 weer terug. Nu de weblog bijwerken en daarna even een hapje eten. Dan ga ik maar weer eens kijken wat we morgen gaan doen. In ieder geval op excursie, maar waarheen? Dat moet ik nog even opzoeken

En we hoorden van de aardbeving op Sumatra, dat is een eind bij Bali vandaan. Dus hier is alles OK