Franca in Java en Bali

Naar Jawitulah en de tempel Pura Ulun Dalu

Vandaag op pad naar Jawitulih en Bedegul. Ruim 80 km ten Noorden van Kuta in midden/noord Bali. We vertrokken om 08.30 uur, dit keer met 5 personen.

Het was vandaag een bewolkte dag, maar toch kwam de zon er af en toe doorheen. Maar dat blijkt vaker voor te komen in de omgeving waar we naar toe gingen. Voordeel was wel, dat de temperatuur goed was vandaag, dus eens niet lopen zweten.

Halverwege stopten we om een bezoek te brengen aan de vlindertuin in Tabanan, de Taman Wisata. Een hele mooie tuin, met veel gekleurde bloemen en natuurlijk de vlinders in hele felle kleuren rood, geel en helblauw. Het was er erg rustig, dus lekker gelopen door de tuin en geprobeerd de vlinders te fotograferen, wat uiteindelijk toch 2x gelukt is.

Verder gegaan richting Jawitulih, wat een eind hoger lag. Dit deel van Bali staat er bekend om het mooiste deel van Bali te zijn. En dat klopte wel. De natuur werd steeds mooier, Ik heb genoten van het uitzicht onderweg. Veel natuur, echt mooi om te zien. Aangekomen in Jawitulih, een stukje gewandeld om foto's te maken van het schitterende uitzicht. We zagen alle kleuren groen door elkaar en daarachter lagen dan de vulkanen. Ook waren er veel rijstvelden. Ons werd verteld dat er nog steeds veel gebruik wordt gemaakt van de irrigatie methoden die in de koloniale tijd door de Nederlanders zijn gebruikt.

Tijdens de lunch nogmaals genoten van het uitzicht, want we lunchten in een restaurant met terras, waar je een mooi uitzicht had.

Na de lunch reden we een half uurtje naar de Tempel Pura Ulun Dalu, een dorpstempel gelegen aan het meer van Braton. Deze tempel is in de 17e eeuw gebouwd door de vorsten van de dynastie Mengwi.

Als eerste zagen we voor de ingang de Waringboom, dit is voor de Hindoes een heilige boom.
Verder werd verteld dat naast de dorpstempel ook een Boeddhistische Stupa is en een ruimte is voor moslims om te bidden. Dit is vaker zo in Bali, zo kunnen al deze drie godsdiensten naast elkaar beleden worden en naast elkaar leven.

Binnegekomen zag ik een groot tempelcomplex liggend aan en gedeeltelijk in het meer.
Deze tempel is gebouwd ter ere van de God Dewi Danu. De Godin van de meren, zij zorgt ervoor dat de boeren voldoende irrigatie hebben om rijst te verbouwen.

De tempel is verdeeld in twee delen. Rechts voor de kwade geesten en links voor de goede geesten. Overal zag je dat er offers gebracht werden.Ook zag je veel de kleur geel, dit was zo omdat er binnenkort een ceremonie gehouden gaat worden. Waarom is voor ons onbekend.

We hebben het hele tempelcomples over gelopen. Bepaalde gedeeltes mochten we niet in. Maar al met al veel foto's gemaakt.

Daarna terug naar het hotel. Een rit van 2 uur.

In Kuta kwamen we nog langs de plek waar in 2002 een bom ontplofte. In Bali wordt dit ook wel de Balibom genoemd. Aan de linkerkant het monument ter nagedachtenis aan de bijna 200 doden.

Tegen vijfen weer op de hotelkamer. Vanaf het balkon hoorde ik gamelan muziek, geen idee waar het vandaan kwam. Ik ging even op bed liggen en viel in slaap.

Rond 18.30 werd ik weer wakker. Net even gegeten. Het is nu tegen 23.30 uur, ga zo naar bed.
Morgen kan ik uitslapen. Dan is er een middag excursie

Anton

Hoi Franca,

Klinkt allemaal goed. Geniet er verder van.

Groetjes van ons allemaa,

Anton