Franca in Java en Bali

Zonsopgang bij Bromo vulkaan

Vandaag dan naar de Bromo vulkaan. Om 3.30 vertrokken we in kleine busjes naar het view-point voor de zonsopgang op ruim 3000 meter hoogte.

Het laatste stuk kon je lopen, was wel heel stijl omhoog, of op de brommer. Het laatste heb ik gedaan. Daarna nog wat trappen en we waren er. Het was hardstikke donker en nog ijskoud. Ik had heerlijk mijn fleeze jack aangedaan, Was ook echt nodig. Het was heel erg druk op het view-point, dus dringen voor een mooi uitzicht. Uiteindelijk had ik een goede plek te pakken en was het wachten op de zonsopgang.

Rond 5.30 uur was het dan zover, de zon kwam op. De lucht kleurde van oranje naar rood en de vulkanen werden langzaam steeds meer zichtbaar, echt heel mooi om te zien. Een van de vulkanen spuugt nog constant vulkanische as uit, dus de rookpluim was goed te zien en echt heel bijzonder.

Na alle foto's weer in de busjes en op weg naar de zand zee bij de vulkaan Munggalpas. We gingen omlaag van 3000 meter naar 2000 meter, stijl omlaag, veel bochten en slechte wegen.

Aangekomen stonden we aan de voet van de vulkaan met om ons heen allemaal grijs lavazand. Er was de mogelijkheid om de vulkaan te beklimmen en de krater van dichtbij te bekijken. Dat was eerst 2 km klimmen en daarna 250 treden omhoog. Ik ben beneden gebleven en heb over het lavazand gelopen en de tempel aan de voet van de vulkaan bezocht. De hele omgeving met al het vulkaan gebergte was echt indrukwekkend.

Rond 8.30 uur weer dezelfde weg omhoog naar het hotel voor het ontbijt.
We hadden 30 minuten om te eten en de tassen op te halen.

Daarna weer de bus in. Al snel sliepen de meesten na al deze nachtelijke activiteiten.
Na 2 uur de eerste stop, want de buschauffeur voelde zich niet lekker en wilde een half uurtje slapen. oen hij opgeknapt weer verder gereden en om 15.00 uur de lunch in een heel gezellig restaurantje. Heerlijk gegeten, buffet.

Daarna verder gereden, om 18.00 uur is het hier donker en van straatverlichting hebben ze in Indonesie nog niet gehoord. Het kan dus erg donker zijn op de weg en op straat. Langs de weg in de bergen stonden bij elke bocht mannen, vrouwen en kinderen met fakkels. Dit bleken bedelaars te zijn. Het waren er zeker wel 20 0f 30.

Nu zit ik lekker in het hotel, net is Marjan even bij me wezen buurten op het terras.

Morgen reizen we door naar Bali, hopelijk kunnen we eerst wat uitrusten, want het was een behoorlijk drukke week.

En tot slot: Weer een paar nieuwe foto's