Franca in Java en Bali

Oost-Bali: Goa Luwah, Tenganan en Besakih

Vandaag een excursie naar Oost-Bali. Op het program staat Goa Luwah, Tenganan en Besakih. Om 8.30 uur vertrokken we. Vandaag met z'n achten.

Als eerste op pad naar de Pura Goa Lawah. Een rit van 5 kwartier. Het was weer bewolkt vandaag, maar wel duidelijk warmer. De Pura Goa Lawah is de tempel van de duizend vleermuizen. Om binnen te mogen moest je een sarong aan. Om de sarong werd een lint gebonden. Dit staat voor de scheiding van het reine (bovenlichaam) en onreine (onderlichaam). Er stond ook een bord dat vrouwen die menstrueerden niet de tempel in mochten.

Veel Hindoes kwamen offers brengen, we zagen een hele groep in de tempels en uit de tempel komen met hun offergaven. De tempel is gebouwd in de 11e eeuw en 5 eeuwen later uitgebreid door de priester Nirhartha. In de grot zagen we veel vleermuizen vliegen en er zaten er ook veel in en tegen de rotsen. Heel apart om dat zo te zien.

Daarna door naar Tenganan, een dorpje waar de stam Bali Aga woont. Dit is de oorspronkelijke bevolking van Bali. Door afzondering van de rest van Bali hebben zij altijd hun eigen culturele en religieuze identiteit kunnen behouden. De bewoners van deze stam wonen en werken in dit dorp. Ze houden kippen, koeien, eenden etc. Maar tegenwoordig bestaat hun inkomsten ook uit het toerisme, dus er werden ook veel handgemaakte souvenirs verkocht.
Zo zagen we iemand kalenders tekenen.De maand juni is de maand van de God van de Bergen. In het midden van het dorp staat een grote gemeenschapshal,de Bale Agung. Hier worden vergaderingen gehouden, maar ook de hanen gevechten. Gelukkig was dit nu niet het geval. Een tijdje daar rond gelopen in de regen, gelukkig lagen er paraplu's in de bus.

Was best leuk om dit even te zien. Je krijgt zo een idee hoe ze vroeger op Bali leefden.
Er leven nu nog 5 families, zo een 500 mensen. In het dorp mogen ze niet met buitenstaanders trouwen. Dit gebeurt dus altijd met iemand van het dorp.

Voor de lunch nog door naar de plaats Sempara Pura. Daar bezochten we het paleis van justitie. Ik verwachtte een of ander modern gebouw, maar het was een paleis uit de 18e eeuw. Met de naam Kertha Gosa. De Brahmaanse priesters spraken hier recht. Het paleis is gebouwd als een vierkant. In het midden stonden de stoelen van de rechters. Het plafond was helemaal gemaakt in Wayang stijl. De onderste reeks liet zien welke straffen je te wachten stonden in de hel. De bovenste reeks liet de beloningen zien voor de deugdzamen.

Even later door naar de Bale Kambamg, de receptiehal van de koninklijke familie. Ook hier allerlei schilderingen in Wayangstijl. De onderste reeks hier toonde de Balinese kalender en het landleven op Bali. De bovenste reeks toonde het levensverhaal van de reincarnatie van Boeddha.

Als laatste door naar het museum. Hier werden allerlei attributen getoond uit de tijd dat het nog een paleis van Justitie was. Zoals krissen en barong kostumen. Het bleef steeds maar regenen, dus weer onder de paraplu's. En ook hier moesten we weer de sarong aan.
Het is toch steeds bijzonder dat alle tempels steeds weer anders zijn. Ik heb er nu al veel gezien, maar het blijft telkens even mooi.

Om 14.00 uur bij de luch begon het echt te stortregenen, het lijkt wel of het regenseizoen een maand te vroeg begonnen is. Het uitzicht zou erg mooi zijn, maar door de regen was dit niet goed te zien. De temperatuur bleef overigens prima, we liepen zelfs te zweten.

Als laatste voor vandaag naar de plaats Besekih, waar de tempel Pura Besekih staat.
Weer in de regen en met paraplu. Dit is de belangrijkste moedertempel in de buurt.
Deze tempel is tegen een berg gebouwd en ligt wat hoger. Bij aankomst dan ook veel mooie bloemen te zien en meteen ook de steile trappen. Deze tempel is gewijd aan Brahma, Shiva en Visnu en is ook een bedevaartsoord voor de Hindoes.

Om 18.00 uur weer terug in het hotel. Weer heel veel gezien vandaag, helaas veel in de regen, maar nu is het weer droog. Echt heel apart dit allemaal, het hindoeisme wat zo in het hele leven terug te zien is.

Net even gegeten met een paar mensen in een restaurantje bij de achteruitgang van het hotel.
Het loopt tegen elf uur, dus zo heerlijk slapen