Franca in Java en Bali

Dagje Yogyakarta en omstreken

Weer vroeg op. Om 6.00 uur met z'n allen aan het ontbijt.
Vandaag staat er veel op het programma, dus om 6.45 exact vertrok de bus.

We gingen eerst naar een punt waar betjaks (fietstaxi's) voor ons werden gereserveerd.
Wij konden wachten bij een winkel met allemaal mooie indonesische schilderijen.
Ik heb alvast rondgekeken, want op Bali wil ik erzelf 2 kopen voor in mijn eetkamer.

Toen alle 25 betjaks er waren, begon de fietstocht door Yogyakarta.
We reden eerst over een lokale markt, waar van alles verkocht werd wat je maar kunt eten, vlees, kip, groente, fruit etc. Vervolgens door de eerst wat luxere wijken, daarna door de wat eenvoudigere straatjes heen. Nog even over een drukke weg, om te stoppen bij het einddoel: Het paleis van de Sultan.

De fietstocht was erg leuk, je ziet toch weer andere dingen dan vanuit de bus.

Aangekomen bij het Kraton, het paleis van de sultan, werden we voorgesteld aan de lokale gids in traditionele kleding. Deze bleek een fanatiek aanhanger van de sultan te zijn, hij was er echt helemaal vol van, dat kon je aan alles merken. Er woont overigens nog steeds een sultan in het paleis.

Het paleis in in 1755 gebouwd als residentie gebouw voor de vorsten. Yogyakarta was namelijk tot 1949 de hoofdstad van Indonsie. In het paleis zagen we diverse binnenplaatsen, de grot Centrale binnenplaats heeft de naam Bangsal. Verder zagen we alle instrumenten voor een groot gamelan orkest. En echt alles werd getoond wat 1 van de sultans ooit gebruikt heeft, van bestek tot medailles en stoelen. De gids was er erg trots op. Dit alles werd getoond in een aantal kleine musea's en op de binnen plaatsen.

Meteen door naar de Taman Sari, het waterkasteel. Door indonesiers ook bekend als lusthof van de sultan. Het terrein werd vroeger omringd door water, vandaar de naam waterkasteel.
We zagen diverse baden: er waren aparte voor mannen, vrouwen en maagden. Vroeger waren de tuinen bezaaid met jasmijn, hier was nu weinig van terug te zien. Langs nog wat kleine tuintjes terug naar de bus en op naar de volgende bezienswaardigheid.

Dat werd de batik fabriek. Er werd getoond welke stappen je moet maken om iets van batik te kunnen maken: Het inzetten in was, kleuren, uitsppelen etc. In totaal zijn dit 8 stappen. De rondleiding eindigde natuurlijk in de winkel. Heb wat rondgekeken, maar niets gekocht. Ik zag niets wat ik nou echt leuk vond.

Weer in de bus: Op weg naar de lunch, hier waren we rond 13.30 uur. Dit alles hebben we dus in de ochtend gedaan. Heerlijk gegeten, Loempiaatje, soep, rijst met kip, maiskoekjes en vis en als toetje fruit en pisang goreng. Het eten was erg goed, dus het ging er goed in!

Naast het restaurant stond de zilverfabriek. Eerst gekeken hoe hier alles met de hand gemaakt wordt en eindelijk mijn eerste souveniertje gekocht: Een paar zilveren handgemaakte oorbellen.

We waren al dicht bij de Borbodur, dus na 15 minuten arriveerden we al bij de ingang.
De Borobudur is een boedhistische tempel, gebouwd in de 8e eeuw.
Eeuwen lang heeft hij bedolven gelegen onder lava. Begin 20e eeuw is gestart met de restauratie van de Borbudur.

De tempel bestaat uit 6 vierkante terrassen en 3 ronde. Op de bovenste teraasen wordt in relief het leven van Boeddha weergegeven. Er bevinden zich ruim 400 boedhabeelden op deze terrassen en vele mini stoepa's. Ook staat hier de grote centrale stoepa.

Het was echt heel indruk wekkend als je aan kwam lopen om de Borobudur in de hoogte te zien liggen. Helaas ben ik zelf niet bovanaan gekomen, was erg veel klimwerk met veel ongelijke treden. Maar ik heb wel een heel goed beeld gekregen hoe de tempel eruit ziet.

Op de terugweg ben ik er ook ingeslaagd om een masker te kopen voor aan de muur. Dus daar hoef ik niet meer naar te zoeken Om 19.30 uur weer terug in het hotel. Gelijk de koffer gepakt, want die gaat vanavond alweer op stap. Naar het hotel in Kalibura.
Morgen reizen we met een kleine handbagage. Ik heb maar luxe gedaan en de roomservice gebeld om een sate ayam. Dus ik heb al gegeten.

Staks nog even genieten van het balkonnetje, want de temperatuur is nog steeds goed