Franca in Java en Bali

Van Bandung naar Yogyakarta

Het is eindelijk gelukt om een paar foto's up te loaden. Deze staan onder het kopje Foto's

We zaten vanmorgen om 6.00 met z'n allen aan het ontbijt. Precies om 6.30 met de bus naar het station van Bandung. Wij moesten zijn in het oude gedeelte aan de zuidkant. Door de kaartjes controle naar het perron naar wagon 3.

We hadden gereserveerde plaatsen. Het was een luxe treinstel, met zachte banken, kussentjes en voetenbankjes. Wel anders dan hoe de lokale bevolking reist, zij zitten met velen op houten bankjes en/of op de grond.

Exact 07.00 uur vertrok de trein naar YogYakarta, een reis van ruim 7 uur.
Maar goed te doen want we hadden ook nog eens airco. Deze stond zo koud, dat een paar uur later iedereen met dikke trui of een deken om zich heen zat. Die kon je namelijk huren
voor 5000 Rupia's (= 40 cent).

Zodra we de stad uit waren zagen we de rijstvelden. We reden langs kleine dorpjes, door bergen, veel mooie groene natuuruitzichten en we stopten op diverse stationnetjes.

Dat op zich was al een belevenis: Direct kwamen er allerlei verkopers met handel zoals fruit, kroepoek, maar ook souvenirs. De perrons die we daar zagen puilden uit van de lokale bevolking, die erg dol zijn op zwaaien, dus wij ook maar!

Veel foto's gemaakt onderweg, ook vanuit de openstaande deur in de trein. Dat kan daar allemaal gewoon. Niks deur dicht als de trein rijdt.

Precies op tijd stopte de trein in Yogyakarta, een drukke stad. Tussen alle brommers en auto's reden ook de paardenkoetsjes door elkaar heen. De bus kon niet bij het station komen, dus door al het stadsgewoel heen naar de bus gelopen.

Aangezien we een lunchpakket mee hadden gekregen, hadden we al gegeten. We konden meteen door naar de tempels van Prambanan.

Het tempelcomplex van Prambanan is een Hindoe-tempel en is rond 850 gebouwd.
Het bestaat uit meer dan 200 tempels waarvan slechts weinig zijn gerestaureerd.
De belangrijkste 3 tempels zijn die voor de god Shiva, Brahma en Vishnu.
Deze 3 samen zijn de 3 grootste en de 3 hoofdtempels.

Binnenin deze drie tempels bevindt zich telkens een beeld van de god aan wie ze zijn opgedragen.Tegenover deze tempels staan drie kleinere tempels waar voor ieder god zijn rijdier wordt bewaard.

In 2006 is een deel van de Prambabanan bij een aardbeving verwoest, een deel stond daardoor in de steigers en was niet toegankelijk voor publiek. Wat mij hier door te binnen schiet, is dat er volgens de reisleider vannacht een klein aardbevinkje is geweest. Niks van gemerkt trouwens. En dit is voor Indonesie de gewoonste zaak van de wereld.

Maar de Prambanan is echt prachtig. Heel indruk wekkend al die tempels bij elkaar. Een deel van het terrein is ingericht voor de restauratie. Daar liggen alle stenen genummerd en geordend bij elkaar om teruggeplaatst te worden.

Om 18.30 uur aangekomen bij het hotel. Erg mooi, we werden ontvangen met een drankje met kaneel en gember, moet je van houden.Een zeer luxe kamer, met balkon. Dus straks ga ik even lekker met een boekje buiten zitten. Want ook morgen vroeg op stap, dan weer een dag met veel bezieswaardigheden. De wake-up call is dan om 06.30 uur.

En als laatste nog een goed bericht: Vandaag eindelijk niet in de file gestaan :)

Louise

Leuk die verhalen Franca. Je bent goed op dreef. En leuk dat er nu ook foto's op de site staan.

Dat drankje met kaneel en zo was vast niets voor jou.

groetjes Louise