Franca in Java en Bali

Eindelijk vakantie.....

Vandaag dan eindelijk vakantie. Eerst even thuis een weekje uitrusten en de laatste inkopen doen en dan de 19e op weg naar Jakarta. Voor de liefhebber: Je kunt alvast kijken op de site over indonesie

De rondreis die ik ga maken ziet er al volgt uit:

1e dag - Amsterdam-Jakarta
Eerst vliegen we van Amsterdam via een korte overstap in Hong Kong naar de Javaanse miljoenenstad Jakarta waar we de volgende dag aankomen.

2e dag - Jakarta
Na aankomst volgt de transfer naar het hotel. De rest van de dag lekker bijkomen van de vliegreis. Overnachting in Jakarta.

3e dag - Jakarta-Bandung

Stadstour door Jakarta, met onder meer aandacht voor de uitgebreide collectie van het schitterende Nationaal Museum, het Fatahillah-plein en de schilderachtige houthaven Sunda Kelapa, waar sierlijke Buginese minischoeners op een rij liggen te wachten op een nieuwe lading. Nadien, op onze route naar Bandung, schenken we aandacht aan het koloniale stadje Bogor (het vroegere Buitenzorg), met de prachtige botanische tuin. Via de uitgestrekte theeplantages van Puncak, waar we genieten van de groene omgeving en de serene rust die hier heerst, reizen we vervolgens richting Bandung, hoofdstad van West-Java. Met een beetje geluk kunnen we onderweg theepluksters aan het werk aanschouwen! Overnachting in Bandung. Reisafstand ca. 190 km.

4e dag - Bandung

Stadstour door de schitterende omgeving van Bandung en een bezoek aan de krater Tangkuban Perahu en de bronnen van Ciater. Bandung is bijzonder fraai gelegen, temidden van imposante vulkanen, groene heuvels en ruige bergkammen. Wederom een overnachting in Bandung.

5e dag - Bandung-Yogyakarta
Vandaag een schitterende treinreis van Bandung naar Yogyakarta. U zult genieten van de afwisselende omgeving die aan u voorbij trekt, wat dacht u van prachtige rijstvelden, kleine dorpjes en glooiende heuvels? Bij de stations die u onderweg passeert staan lokale kinderen u hartelijk te begroeten. Een ideale manier om een stukje Java te zien waar nog weinig toeristen komen. Na aankomst volgt een bezoek aan het hindoetempelcomplex Prambanan. De indrukwekkende hindoetempel Prambanan is een gigantisch tempelcomplex waar over de ontstaansgeschiedenis verschillende verhalen de ronde doen . Overnachting in Yogyakarta. Reisafstand ca. 320 km.

6e dag - Yogyakarta

De dag begint met een bezoek aan het bekendste monument van Indonesië, de 8 e -eeuwse Borobodur, één van de zeven wereldwonderen! U zult beslist onder de indruk zijn van het tegen een heuvel aangebouwde, op tien terrassen gelegen ‘bedevaartscomplex', eens het slachtoffer van onder meer aardbevingen, zon, regen en beeldenstormen. De Borobudur is thans een beschermd UNESCO monument. Wederom een overnachting in Yogyakarta. Aansluitend volgt een stadsrondrit door Yogyakarta met onder andere het paleis van de Sultan, uit 1756, dat ook wel de 'Kraton' wordt genoemd en het Water Paleis, het Koninklijke zwembad dat tussen 1758 en 1765 gebouwd is en ten oosten van het Kraton is gelegen.

7e dag - Yogyakarta-Bromo
Op de fraaie route (langs plantages en rijstvelden) naar Bromo heeft u de mogelijkheid om in Surakarta het Mangkunegaran paleis, het mystieke en culturele centrum van Java, te bewonderen. Het prachtige paleis toont u al haar kunstschatten. Overnachting in Bromo. Reisafstand ca. 350 km.

8e dag - Bromo-Kalibaru

Vanochtend aanschouwen we de zonsopkomst boven de heilige vulkaan Bromo. Na dit adembenemend mooie begin van de dag bekijken we de vulkaankrater, waarna we terugrijden naar het hotel voor het ontbijt. Nadien rijden we naar Kalibaru, in het oosten van Java. De prachtige natuur herbergt een overdaad aan bijzondere planten en vogels. Hier brengen we de nacht door. Reisafstand ca. 250 km.

9e dag - Kalibaru-Kuta
Na een bezoek aan de Kalibaru miniplantage begeven we ons op weg naar Ketapang. Hier nemen we de ferryboot naar Gilimanuk op Bali, waar we de laatste dagen van de reis doorbrengen in de Wina Cottage in Kuta. Dit hotel is gelegen op ca. 100 m van het mooie en populaire strand van Bali: Kuta Beach. Het hotel beschikt over een receptie, 2 bars, restaurant, winkeltjes en 2 grote zwembaden. Uw deluxekamer is voorzien van badkamer met bad of douche en toilet, telefoon, minibar, televisie, airconditioning en balkon of terras. Reisafstand ca. 200 km.

10e t/m 15e dag - Bali
Op Bali doen we nog de volgende excursies:

• Barong Dance en Kintamani:een magnifieke dansshow die het eeuwige gevecht tussen goede en kwade geesten symboliseert. Tevens bezoek aan het bergdorpje Kintamani, vanwaar u een prachtig uitzicht heeft over de vulkaan en een bezoek aan de heilige bronnen van Tampak Siring.
  • Besakih tempel en Tengenan: het belangrijkste en grootste tempelcomplex van Bali bevindt zich in Besakih, op 1000 m hoogte tegen de helling van de meest heilige vulkaan. Tevens bezoek aan de vleermuizengrot Goa Lawah en het dorp Tenganan, het thuis van de Bali Aga-stam.
  • Mengwi, Alas Kedaton en Tanah Lot: u ziet het tempelcomplex Pura Taman Ayunm in Mengwi, Alas Kedaton (het Heilige Apen Woud, met honderden apen) en de Tanah Lot tempel. Deze tempel is opgedragen aan de god van de zee, is gelegen op een enorme rots en wordt bij vloed totaal omgeven door de oceaan.

• Jatiluwih en Bedugul: bezoek aan het Bedugul Mountain Resort, met zicht over het Beratan-meer en de Ulundanu-tempel. Onderweg pauze bij de rijstterrassen bij Jatiluwih voor een mooi uitzicht over deze rijstvelden.
  • Ubud Tour: ontdek in Ubud het werk van talloze getalenteerde kunstenaars, winkeltjes en gezellige terrasjes. Tevens een bezoek aan een zilverwerkfabriekje. Een ideale tour voor het kopen van originele souvenirs.

wies Hendriks

hoi franca,
ik wens je veel plezier op je reis. ik zal je zeker gaan volgen. het lijkt mij een uitstekende kans om een voorproefje van mijn eigen vakantie te hebben.